"За кубизма" 

През 1910 г. единият от братята Дюшан – Гастон (приел псевдонима Жак Вийон) заживява в Пюто (предградие на Париж). Тук той създава над 700 картини и организира артистична група, наречена "Пюто" (Puteaux Group) или "Златното сечение" (Section d'Or).

От ляво надясно: Марсел Дюшан, Жак Вийон и Реймон Дюшан-Вийон в градината на ателието на Вийон в Пюто, 1913 г.  

Интелектуалният кръжок в Пюто се събира до 1914 г. Основните интереси на членовете на групата са насочени към традиционното изкуството на Африка, футуризма, художествената фотография и кубизма.

 

През 1912 г. парижко издателство (Figuière) публикува теоретичен манифест на групата, наречен "За кубизма" (Du cubisme). Автори са художниците Албер Глез и Жан Метсанже. Това е първият издаден значим текст за кубизма, последван от "Художниците-кубисти" (Les Peintres Cubistes) на Аполинер, публикуван година по-късно.

 

Според Глез и Метсанже естетиката на кубизма се съдържа в моделирането на когнитивния процес: "отрицание на наивния реализъм", отказ от буквалното визуално възприятие на предметния свят. Авторите обявяват "война на зрението", т.е. отказ от познание, което се базира на некритично възприятие на видяното. Светът, твърдят те, не може да бъде видян с очи, но чрез феноменологична редукция може да бъде осмислен и разбран.

 

Авторите заявяват: "Отломъците свобода, постигнати от Курбе, Мане, Сезан и импресионистите, са заменени от безпределната свобода, която предлага кубизмът. Химери са обективните истини и всичко, прието от тълпата за реалност, е просто условност. Художникът не трябва да признава други закони, освен онези, които диктува собственият му вкус".

 

Нагледен материал към текста на Глез и Метсанже са 26 черно-бели фотографии на картини: Сезан (1 картина), Глез (5 картини), Метсанже (5 картини), Леже (5 картини), Грис (5 картини), Пикабия (2 картини), Дюшан (2 картини), Пикасо (1 картина), Брак (1 картина), Дерен (1 картина), Лорансен (2 картини).

Ето и самите картини (цветни фотографии, не черно-белите от манифеста):

Пол Сезан. "Мадам Сезан в червена рокля", 1890-1894 (94см х 74см). Днес картината се намира в художествения музей в Сао Пауло (Museu de Arte de São Paulo).

Албер Глез. "Човек на балкона", 1912 г. (195см x 115см). Картината е представена в "Салон на независимите творци" (Salon des Indépendants ) през 1912 г.   

Албер Глез. "Къпещите се", 1912 г. (105см х 171см). Днес картината е част от колекцията на Токийския дворец в Париж (Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris).

Албер Глез. Портрет на Жак Нейрал, 1911 г. (162см х 114см). Днес картината е в колекцията на музея "Тейт", Лондон. Нейрал е писател, близък приятел на Глез и съпруг на неговата сестра Мирел.

Албер Глез. "Мостовете на Париж", 1912 г. (60см х 73см). Музей на модерното изкуство, Виена.

Жан Метсанже. "Жена с лъжичка за кафе", 1911 г. (76см х 70см). Картината е представена в "Салон на независимите" (Salon des Indépendants ) през 1912 г. Днес е част от колекцията на художествения музей във Филаделфия (Philadelphia Museum of Art ).

Жан Метсанже. "Две жени", 1910 г. (92см х 66см). Картината е представена в "Салон на независимите творци" (Salon des Indépendants ) през 1912 г. Днес е част от колекцията на художествения музей в Гьотеборг (Göteborgs konstmuseum).

Жан Метсанже. "Жена и кон", 1911 г. (162см х 130см). Днес картината е част от колекцията на националната галерия в Копенхаген (Statens Museum for Kunst).

Жан Метсанже. "Гола жена", 1911 г. (52см х 35см). Картината днес се намира в частна колекция.

Фернан Леже. "Маса и плодове", 1910 г. (82см х 98см). Днес картината е част от колекцията на художествения институт в Минеаполис (Minneapolis Institute of Arts).

Хуан Грис. Портрет на Пабло Пикасо, 1912 г. (93см х 74см). Картината е представена в "Салон на независимите" (Salon des Indépendants ) през 1912 г. Днес е част от колекцията на художествения институт в Чикаго (Art Institute of Chicago).

Франсис Пикабия. "Тарантела", 1912 г. (74см х 92см). Днес картината е част от колекцията на музея за модерно изкуство в Ню Йорк (MOMA).

Марсел Дюшан. "Соната", 1911 г. (145см х 113см). Днес картината е част от колекцията на художествения музей във Филаделфия (Philadelphia Museum of Art ).

Марсел Дюшан. "Кафемелачка", 1911 г. (33см х 13см). Днес картината е в колекцията на музея "Тейт", Лондон.

Андре Дарен. Натюрморт, 1912 г. (100см х 118см). Днес картината е в колекцията на руския музей "Ермитаж".

Мари Лорансен. "Млади жени", 1910 г. (115см х 146см). Днес картината се съхранява в колекцията на музея за модерно изкуство в Стокхолм (Moderna Museet).

Не са съхранени (или не се знае местонахождението на) 13 от картините, чиито фотографии са представени в текста "За кубизма": 1 картина на Глез, 1 картина на Метсанже, 3 картини на Леже, 4 картини на Грис, 1 картина на Пикабия, 1 картина на Пикасо, 1 картина на Брак, 1 картина на Лорансен. Запазени са единствено черно-бели фотографии. Ето три от тях:

Пабло Пикасо. "Китарист", ок. 1911 г.

Жорж Брак. Натюрморт, 1911 г.

Мари Лорансен. "Жена с ветрило", ок. 1912 г.

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • YouTube - Black Circle