Албумчета с картини
на велики художници
Тиражът е изчерпан.
NB!
Сикстинската капела.
Стенните фрески
Сикстинската капела.
Стенните фрески
От 6 октомври 2019 г. ще бъдат достъпни за закупуване нови авторски курсове,
албуми и интелектуални игри за деца и възрастни:
следете информация в сайта по възрастови категории
От 6 октомври 2019 г. ще бъдат достъпни за закупуване нови авторски курсове,
албуми и интелектуални игри за деца и възрастни:
следете информация в сайта по възрастови категории
Оскар Уайлд
онлайн курс от 12 лекции
Оскар Уайлд
онлайн курс от 12 лекции
Тайните на Сикстинската капела
Микеланджело
онлайн курс от 12 лекции
Тайните на Сикстинската капела
Микеланджело
онлайн курс от 12 лекции
допълнителни материали към лекциите и онлайн курсовете
Стойността на албума "Сикстинската капела. Стенните фрески" е 68 лв.
Във формата за плащане трябва да попълните своя email.
Ние ще се свържем със Вас, за да уточним на какъв адрес и кога да Ви изпратим албума
(за страната - чрез куриераска фирма Speedy). Куриерската услуга се заплаща от Вас.
Всеки екземпляр се изготвя индивидуално, затова можете да поръчате допълнителен текст, който да бъде изписан в албума: посвещение, дата, др.
Срок за получаване на албума: в рамките на две седмици от датата на направената поръчка.
Заплащането може да бъде извършено чрез системите на myPOS, PayPal или по банков път. Свържете се с нас, ако решите да не използвате myPOS или PayPal.
NB!
Тиражът е изчерпан
Текст: доц. д-р Лиза Боева
Рекдакто: д-р Калина Захова
Текст: доц. д-р Лиза Боева
Рекдакто: д-р Калина Захова
Текст: доц. д-р Лиза Боева
Рекдакто: д-р Калина Захова
Филизи 33
Образователна платформа по изкуства
Регистрацията е нужна само, ако решите да закупите курс/лекция
Неочакван поглед
Рубрика за статии, рецензии и анализи
ISSN 3033-0726
Мумините и предусещането за катастрофа
от Лиза Боева
4/2/2023
Летните ваканции прекарвах на вилата (детството ми премина през 80-те години, юношеството – средата на 90-те) и животът там бе устроен напълно в стила на Труман Капоти, Харпър Ли и Туве Янсон. Най-вече в стила на Туве Янсон, която наричахме "Муми Янсон": на верандата, около огнището, край трапезата, ние – трима внуци и сумати съседски деца – белехме чушки за лютеница и слушахме разказите на моята баба. Наоколо вилнееха бурите на историята (времето, знаете, бе сложно, понякога – гладно, често – непоносимо тежко за възрастните), а там, в планината, в малката ни вила, бе винаги топло, уютно и весело. Домът ни – както е домът на мумините в долината – бе сякаш разтегателен: не знам къде се побираха толкова много хора, не знам как баба ми успяваше всички да нахрани, не знам как продължаваше да посреща и изпраща познати и (много често) непознати гости. И точно като мама Мумин моята баба беше закръглена, винаги с престилка, винаги малко уморена и винаги с готово ядене във фурната.
С учудване един ден осъзнах, че не всички домове са така устроени, не навсякъде е уютно и весело, не всяка баба разказва интересни истории на зяпнали хлапета и не всяка баба е съгласна да ѝ довлечеш мършави котета от улицата.
Мисля, че подобна е била изненадата на Туве Янсон, когато разбира, че в нейната Муминска долина търсят убежище милиони деца (и не само деца) от цял свят. Цикълът за Хари Потър има ясна търговска цел (след първата книга става понятно, че това е бестселър, който може да бъде развит), докато за Туве Янсон светът на Муминтрол – това е преди всичко спомен за верандата от нейното детство. Туве Янсон не е предполагала, че толкова много деца ще поискат да живеят в нейното детство. И изпитва онези чувства, които (във "Вълшебната зима") изпитва Муминтрол, когато орда преселници се настанява да живее в мазето. (Ако си спомняте първото, което те там правят, е да нападнат запасите със сладко; Муминтрол особено се притеснява, че хемулът ще изяде сладкото от червена боровинка, ала не, той се отказва – не, не от вежливост, а само защото предпочита сладко от ягоди).
Всъщност светът на Муминтрол в Муминската долина (такъв, какъвто го знаем от цикъла от 8-те повести) се образува постепенно (и всъщност много бавно). Далечният роднина на муминтроловете е такъв, какъвто се предполага да бъде един скандинавски трол – много малък, много сърдит и много космат. Бил илюстрация за комикси (често политически), които Туве Янсон рисувала за вестници. Този трол коментирал - остроумно и винаги намусено - актуални събития. Сетне тролът получил шкембе, дългият му тънък нос станал широк като на хипопотам (а и самият трол започнал да прилича на хипопотам), получил гладка кожа, семейство, дом и уютна долина. Туве Янсон добре помни етапите от тази метаморфоза, единствено не може да се сети откъде е дошло името "мумин" (едно е сигурно – няма отношение към мумиите). Злобният трол в нейните илюстрации променя и характера си – превръща се във вечно любопитното момче Муминтрол, което повече от всичко на света обича приключения и странствания. Появяват се и неговите приятели – Снусмумрик (Туве Янсон изобразява съседското момче по вила), мама Мумин и татко Мумин (това са нейните родители – бохеми, художници, баща ѝ е бил знаменит скулптор). Не знам защо на български майката е наречена "мама Муминка" (на шведски и фински – Muminmamman и Muuminmamma) – туй ще да е някаква умалителна нашенска приумица, която винаги особено силно ме е дразнила: ненужно лигавата история, която се случва в преводите на детска литература. Защото баш в цикъла за Муминтрол, когато се заговаря с умалителни ("краченцата", "лапичките", "нослетата"), героите някого подиграват.
Първата повест е написана през 1938 г., публикувана е едва през 1945-а (на български език книгата излиза за първи път едва през 2011 г. под заглавието "Малките тролове и голямото наводнение"). От тази книга нататък всяка от повестите в цикъла е изградена около някаква катастрофа: дали ще връхлети природно бедствие, дали страшна сила ще превърне героите в странни същества (мравчения лъв в мокър таралеж), дали шапката ще направи така, че Муминтрол да стане чудовище с очи като чинии, дали зъбите на ондатрата ще се покрият с четина (добре че зъбите избягват, инак би било ужасяваща гледка)… Туве Янсон продължава скандинавската традиция, продължава в духа на най-мрачния, най-печалния разказвач на приказки – странния Ханс Кристиан Андерсен (който е вярвал, да речем, че може да пише единствено дотогава, докато има зъби в устата си). "Пер Гюнт" на Ибсен също е история, изпълнена с ужасии (спомнете си само заканата на майстора, който заплашва Пер Гюнт с това, че ще го направи на сплав, а сетне ще изготви от него лъжица или копчета). Скандинавският фолклор, скандинавските приказки – това са предимно мрачни истории и Туве Янсон (финландка, пишеща на шведски език) наследява традицията. Голямата скандинавската литература от XIX век (Ибсен-Хамсун-Стриндберг-Лагерльоф) – това е литература високоморална и много депресивна. Суровият климат, пейзажът (изрязаните брегове), силната консервативна традиция (и оттук – мъчителният и отчаян модернизъм), обсебващата тема за безумието (особено при Стриндберг) – всичко това води към депресивни състояния. Предусещането за катастрофа – това е червена нишка и в киното на Бергман и Триер, разбира се.
Ала от скандинавската традиция Туве Янсон наследява и друга основна тема – темата за домашния уют. От една страна – светът е мрачен и жесток, от друга – нищо не е по-ценно от близките хора, събрани на масата под жълтата светлина на лампата. Защото истинският уют е там, където зад прозореца вилнее буря, където – както знаем от приказката на Андерсен – през стъклото наднича Снежната кралица.
Ето на тази пресечна точка (между депресията и уюта) е разположен светът на Туве Янсон, Муминската долина. Този свят винаги е на границата на катастрофата: втората книга от поредицата – "Кометата идва" – е повест за Втората световна война (кометата – това е войната, която ни застига).
Непрестанното чувство за тревога, животът на прага на бедствие – това ни представя Туве Янсон в цикъла за муминтроловете. Ето защо според мен именно Туве Янсон е главният приказен разказвач на XX век. Уви, уви – и на XXI век, уви. Ето защо, мисля си, е много важно днес децата да растат с историите за Муминтрол – комиксите, книжките, сериалите (те са няколко, най-любопитен е първият, създаден от самата Туве Янсон).
Защо историите на Туве Янсон са особено важни сега? Защо децата трябва да познават света в Муминската долина? Защото живеем във време на страх (ковид, войната, мрачните прогнози нататък) и трябва да знаем как да се спасим.
Сиви безкрайни простори, изрязаните фиорди, безумното сияние, дълбоката зима, скалистите планини – това е светът, който ни описва Туве Янсон. Това е светът на хатифнатите – вечни странници, които нито чуват, нито виждат и жилят всеки, доближил се до тях, подобно на коприва. В тази пронизана от ужаси реалност добре се чувства единствено Мората – огромно същество, което, допряло се веднъж до земята, я прави завинаги ледена и безплодна (в "Омагьосаната земя" името на Мората на български език е дадено като Мразка). На този страшен свят е противопоставен домът на мумините: тук винаги гори лампа, тук всеки приятел е добре дошъл, тук всекиго мама Мумин ще нахрани, облече и завие с топло одеяло. Непрестанното чувство за тревога може да бъде уравновесено, защото мумин светът стои да здрави основи – това са семейството (уморената, вечно суетяща се мила мама Мумин, изобретателният малко самовлюбен и вечно пишещ своите мемоари татко Мумин) и приятелите (волният пътешественик Снусмумрик, амбициозният Сниф, здравомислещата Тоо-тики, решителната Мю, романтичната госпожица Снорк…).
А как да се държим, когато катастрофата се случи? Какво да правим, когато лавината ни помете? Мама Мумин ще предложи на лавината кафе и удобен стол, за да си почине, а Муминтрол ще се гмурне в нея весело, като в морска ласкава вълна. Когато домът на мумините е напълно затрупан (във "Вълшебната зима"), Муминтрол изпитва огромна радост – та той никога не е виждал подобно нещо! Радостта от това, че вече няма от какво да се боиш, е по-силна от случилото се нещастие. Когато връхлита лавината, когато долетява кометата, когато се появява цилиндърът, когато идва опасно жаркото лято – край. Може вече да не се боим. Катастрофата се е случила. Ура! Какво облекчение.
В разказа за Филифьонката Туве Янсон ни представя добре познат темперамент: вечно безпокояща се героиня, която се бои от всичко ново, която е изпълнена с мрачни предчувствия. Тя се опасява, че нейният прекрасен уютен дом ще пострада – а тук всичко е така кукленски наредено, така филистерски обгрижено. И ето – страховете ѝ се сбъдват, катастрофата рухва над чудната ѝ къщичка. А какво прави в този момент Филифьонката? Радва се. Когато бурята идва, тя отваря широко прозорците и възкликва: "Какво щастие!". Защото вече няма от какво да се бои. Когато връхлита лавината, Муминтрол разперва лапи и радостно се гмурка в стихията.
И тогава, точно тогава, когато страхът изчезва, в епицентъра на катастрофата, се случва чудо: хатифнатите се разбягват, бурята внезапно стихва, лавината изведнъж спира.
Историите на Астрид Линдгрен (които аз много обичам) са по-хулиганести, по-весели и оптимистични. Ала днес, особено днес, поетиката на Туве Янсон ни е по-нужна. Детството, подобно на уютен дом, обграден от суровия непознат свят – това е Муминската приказка.